به گزارش راهبرد معاصر؛ ایران خودرو و سایپا آماری را منتشر کردهاند که نشان میدهد در مجموع ۳۶۲ هزار مادر دارای دو فرزند و بیشتر در سال ۱۴۰۱ برای این دریافت خودرو تکمیل وجه کردهاند اما تنها ۱۹۴ هزار خودرو به آنها تحویل داده شده که نشان از تحویل ۵۳ درصدی دارد.
این رقم به آن معناست که ۱۹۴ هزار نفر تکمیل وجه کردهاند اما با گذشت یکسال از این تاریخ هنوز هیچ خودرویی به آنها تحویل داده نشده است. این یکی از مهمترین گلایههایی است درباره طرح جوانی جمعیت وجود دارد. اینکه علیرغم وعدهها نه وام فرزندآوری به افراد پرداخت شده و نه خودروهای ثبتنامی تحویل مادران شده است.
۱۵ شهریور خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد برخی از مادران مشمول طرح جوانی جمعیت به عدم تحویل بهموقع خودروهای خود گلایه داشتهاند. همان روز ایرانخودرو و سایپا در واکنش به این موضوع، به اعلام جزئیات تحویل خودرو در قالب این طرح پرداختند. اما این آمار نشان میدهد تنها نیمی از این مادران خودروی ثبتنامی را تحویل گرفتهاند.
کیوان پناهی، مدیر بازاریابی و شبکه فروش ایرانخودرو، درباره تعداد ثبتنام و تخصیص خودرو برای طرح مادران گفته این شرکت خودروسازی نزدیک به ۵۰ درصد ظرفیت فروش خود را به طرح مادران تخصیص داده است. این مقام مسئول در ایران خودرو میگوید تاکنون ۶۰ درصد تعهد ایران خودرو در طرح مادران انجام شده است و بخشی از این تعهدات هنوز انجام نشده چون زمان آن نرسیده است.
به گفته وی بیشتر تقاضای طرح جوانی جمعیت مربوط به پژو پارس و پژو ۲۰۷ بوده؛ برای مثال هفتهزار و ۶۰۰ نفر از تقاضای این گروه مربوط به پژو پارس بوده که برای دوهزار و ۸۹۰ نفر فراخوان صادر شده است.
بنابراین میتوان این نتیجه را گرفت که بخش قابلتوجهی از تعهدات معوق ایرانخودرو برای مادران مربوط به پژو پارس است، چراکه تنها ۳۸درصد از تعهدات مربوط به این خودرو تحویل داده شده است. سهم پژو پارس از کل خودروهای تحویل دادهنشده ایرانخودرو به مادران که حدود ۱۱۲هزار دستگاه بوده، حدود ۴درصد است. پناهی میگوید: «به هفتهزار و ۳۰۰ نفر مشتری پارس پیشنهاد شرایط تبدیل برای ۲۰۷ را دادیم، اما استقبال نکردند. حداکثر تا پایان ماه، فراخوان خواهند شد تا برای پارس واریز وجه کنند و قرار داد منعقد میشود.»
در مورد سایپا نیز معاون بازاریابی و فروش این شرکت از تحویل ۲۴ هزار خودروی سایپا به متقاضیان طرح خانواده و جوانی جمعیت خبر داده و گفته سایپا ۵۵ درصد از تعهدات خود به مادران را تحویل داده و ۴۵ درصد آن باقی مانده است. نکته قابلتوجه دیگر اینکه ۴۶درصد از ثبتنامکنندگان اولیه که حائز شرایط بودند اقدام به ثبتنام نهایی برای تحویل محصولات سایپا نکردهاند. وی تاکید کرده شاهین پرطرفدارترین محصول سایپا برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر بوده است. به گفته این مقام مسوول سایپا، تعویق در تحویل خودرو در طرح جوانی جمعیت نیز بیشتر مربوط به شاهین است و علت آن را «نیاز هماهنگی با برخی سازمانها مانند استاندارد، پلیس و مجوزهای لازم» معرفی کرد.
نکته دیگر اینکه با توجه به عدم تحویل بهموقع خودرو به مادران حائز شرایط و کاهش سطح عمومی قیمت خودرو در بازار نسبت به ماههای گذشته، باید دید آیا در ادامه تقاضای این گروه همچنان به حد نصاب خواهد رسید یا مادران ترجیح خواهند داد که به جای درگیر شدن در بوروکراسی خرید خودرو از خودروسازان، محصول موردنیاز خود را از بازار تهیه کنند. البته همچنان فاصله قیمتی بازار و کارخانه به حدی است که برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت منتظر ماندن در این مسیر صرفه اقتصادی داشته باشد؛ اما باید دید مادران نسبت به بدقولی خودروسازان تا چه اندازه صبور خواهند بود./تجارت نیوز